Monday, March 2, 2009

Air selusuh...

Musti ramai yang tertanya2 sejauh mane keberkesanan penggunaan air selusuh dan akar fatimah untuk mempercepatkan proses kelahiran ( termasuklee aku ).. betul2 berkesan ke..? toksu bidan kampung aku haritu dah bgtau aku siap2.. nti dekat2 nk bersalin dtg umah dia, dia nk buatkan minyak selusuh..siap kene bawak telur, myak kelapa tanak la ape la.. telur 7 biji.. eii yarkhh makan telur mentah tknak laa aku.. kebetulan PAMA bulan ni mengutarakan isu yang sama... sooo aku share kan disini utk info bersama.. enjoyyyyyy........

Pada zaman dahulu selusuh digunakan sebagai stu ikhtiar yang berpandukan al quran dan hadith, dr segi hukum selusuh adalah harus. tiada salahnya menggunakan selusuh ketika mengahdapi saat kelahiran asalkan tiada bacaaan mengarut yang bercanggah.
Walaubagaimanapun, kita tidak boleh menganggap selusuh mempunyai kuasa untuk mempermudahkan bersalin.. ianya hanya satu ikhtiar..

Terdapat pelbagai bahan yang digunakan untuk membuat selusuh sama ada air, minyak, kurma @ kismis.. jika guna air, sebaiknya adalah air zam zam. Antara minyak yang digunakan ialah minyak kelapa muda yg dibuat sendiri, minyak zaitun atau minyak masak biasa. Kalau pilih kurma @ kismis pula, pastikan bilangannya adalah ganjil 1,3,5,7. Di nasihatkan banyakkan doa Nabi Yunus..

--- more details.. Majalah PAMA bulan nie....

No comments:

Daisypath Anniversary Years Ticker
 
Blog Design by Ammupappa